הבנת הסוגים השונים של אמצעי סינון לבריכות שחייה

סינון מים הוא אחד התהליכים הבסיסיים ביותר בעולם. בין אם מדובר במי-גשמים שמחלחלים אל תוך הקרקע ועוברים מבעד לשכבות סלעים עד לחזרתם – כשהם נקיים – למי התהום, או מי-נגר שזורמים באדמות ביצה, משילים משקעים ומיטהרים בהדרגה, הטבע מסנן את המים כל הזמן. למעשה, מערכת הסינון בבריכת שחייה פועלת בצורה דומה למדי שבו פועל הטבע, אבל כיוון שבני האדם חסרי סבלנות, מצאנו דרכים להאצת התהליך. אמצעי הסינון, על כל צורותיו המעניינות והחכמות, הוא המאיץ.

הבה נבחן את היסודות של אמצעי הסינון עם מבט להתפתחויות חדשות האמורות להגיע לשוק.

1. ימין ושמאל, רק חול וחול

החול הוא ככל הנראה אמצעי הסינון הפשוט ביותר. אתם אולי חושבים שחול זה חול, ולא משנה אם דורכים עליו בשפת הים או מערבבים אותו עם מלט ליציקת מדרכה. אבל החול המשמש לסינון בריכות שחייה הוא מסוג מיוחד, הקרוי חול תעשייתי. הוא מורכב ברובו מקוורץ (הקרוי גם סיליקון גבישי) ונודע בטוהר, יציבות, קושי ועמידות לטמפרטורות גבוהות ולגודל הגרגירים. מרבצי חול תעשייתי שכיחים פחות מהמרבצים שנועדו לחול לבנייה וכורכר. החול התעשייתי מצוי בסלעי קוורץ קשים וברבדים חופשיים של חול סיליקון. ארצות הברית מייצרת 26 מיליון טון חול כזה מדי שנה, אבל זהו רק חלקיק מהכמות המשמשת לסינון.

כאשר מתגלה מרבץ הקוורץ מהסוג המתאים, מתחילים בייצור חול תעשייתי באמצעות כרייה. את מקצת ממרבצי העופרה כורים על ידי גריפת החומר החופשי, אחרים דורשים פיצוץ וריסוק במחצבות, ואילו אחוז נוסף נאסף מתחת למים.

לאחר איסוף החומר, ניתן לשטוף אותו, לעבד לצורך סילוק חומרים זרים, לנקז, לייבש ולאחר מכן לנפות כדי למיין את החומר לדרגות שונות. במערכת בריכת שחיה, החול מסנן את המים על ידי יצירת רשת חללים בין גרגירי חול נפרדים, בעלי צורות שונות. כל מה שגדול מהמרווח (בדרך כלל 15-20 מיקרון) נותר מאחור.

2. אדמה דיאטומית - גופי סיליקון

אדמה דיאטומית היא השנייה בפופולאריות, לאחר החול, כאמצעי סינון.חומר זה זו אף הוא עשוי מסיליקון, אך בניגוד לחול תעשייתי, החומר היה פעם יצור ימי חי, שנקרא דיאטום. מלוסירה גרנולאטה הוא אחד היצורים שהפכו לקרקע דיאטומית, הם חיים במים ואחרי מותם הם שוקעים לקרקעית הים או האגם. 

לדוגמא, במכרה אדמה דיאטומית ליד רינו נבאדה, רואים את התפתחות המרבצים. אפשר לראות שכבה לבנה עבה, זהו הדיאטומיט, ומיליוני שנה לאחר מכן התפרץ הר געש באזור ואפשר לראות שכבת פיח כהה במקום שבו האגם גווע. לאחר מכן האגם קם לתחייה והדי אטומים מתחילים שוב לפרוח, וזה מיוצג בשכבה נוספת של קרקע דיאטומית.

מרבץ האדמה הדיאטומית ברינו מייצג כ- 13 מיליון שנות התפתחות, אם נמתין מספיק זמן, הוא יהפוך לנפט, הסיבה שהוא עדיין נמצא ואנו מסוגלים לאסוף אותו היא שיש לו שלד סיליקון ששומר על צורתו. מרבית השלדים מבוססים על סידן ואינם מחזיקים מעמד.

האדמה הדיאטומית העומדת לרשות ענף בריכות השחייה היא רק אחד הסוגים, קיימות דרגות רבות לשימוש תעשייתי. למשל, בדרגת סינון עם גודל חלקיק ראשוני מתקבלת צלילות שונה לעומת הזרימה, אולם כאשר מגיעים לגדלי חלקיקים קטנים במיוחד מגיעים לזרימה איטית יותר, אבל צלילות מצוינת.

בעבר העריכו את הקרקע הדיאטומית בשל יכולתה ליצור מים צלולים ביותר. אך תשומת הלב שהופנתה לאחרונה להתפרצויות של חיידק הקריפטוספורידיום, גרמה ליצרני הקרקע הדיאטומית לבחון את הדברים מחדש. מחקר עם מי-שתייה שנערך בשנות ה-90 הוכיח שקרקע דיאטומית מסוגלת לסלק 99.9 אחוז מהקריפטוספורידיום בדוגמאות מים. 

3. זיאולייט

זיאולייט נחשב למסננת מולקולארית. המוצקים הגבישיים בעלי הנקבוביות הזעירות מכילים סיליקון, אלומיניום וחמצן. ישנם סוגי מבנים רבים בתוך זיאולייט. רבים מופיעים באופן טבעי כמינרלים ונכרים בצורה נרחבת באזורים שונים בעולם. אחרים סינתטיים ומיוצרים באופן מסחרי לשימושים ספציפיים, או מיוצרים בידי חוקרים שמנסים להבין את המבנה הכימי שלהם לעומק. הודות לתכונותיהם הנקבוביות הייחודיים, משמשים הזיאולטים לשימושים רבים. חומרי ניקוי רבים מכילים זיאולייט. ניתן לנקות מי שפכים מסחריים המזוהמים במתכות כבדות, ושפכים גרעיניים המכילים איזוטופ רדיואקטיבי בעזרת זיאולייט. בסינון בריכות שחיה החומר פחות פופולרי משאר האופציות.

4. פרלייט

חומר נוסף העשוי סיליקון, שמסייע היטב בסינון הוא פרלייט. זהו סלע וולקני המופיע באופן טבעי ושכיח ברחבי העולם. תכולת המים בפרלייט היא כזו, שכאשר מחממים אותו במהירות לחום של למעלה מ-871 מעלות צלזיוס הוא מנפח כמו פופקורן ומתפשט לכ-20 פעם מנפחו המקורי. החלקיקים בעלי מבנים משולבים מחודדים המכילים תעלות מיקרוסקופיות שמסננות לכ-4 עד 5 מיקרונים. הפרלייט "מנופח" ומלא כיסי אוויר קטנים ולכן הוא קל ביותר. ניתן לייצר אותו כך שישקול לא יותר מקילו ל-0.092 מ"ק. כיוון שמדובר בסוג של זכוכית טבעית, הוא מסווג כיציב מבחינה כימית.

5. צלול כזכוכית

"בחור" חדש יחסית בשכונת המסננים הוא צורת סיליקון נוספת: זכוכית ממוחזרת. זכוכית מרוסקת, ממוינת וממוחזרת משמשת כתחליף לחול במספר הולך ורב של בריכות שחייה מסחריות ברחבי המדינה ומתחיל להופיע גם בשוק הפרטי.

זכוכית מרוסקת וממוחזרת דומה לזיאולייט ביכולת לצמצם זיהום, לטענת היצרנים. היא בדרך כלל מסלקת חלקיקים קטנים מהמים יותר מחול סיליקון בדרגה דומה. אמצעי סינון מזכוכית מרוסקת אינו נוטה להיחסם או לתעל. הגרגירים הנפרדים הם בעלי צורות רבות וחלקים ולכן אינם לוכדים חיידקים לאורך זמן בין הסדקים.

ניתן להשתמש בזכוכית בדיוק כמו חול בתוך מסנן חול רגיל. הזכוכית חוסכת עלויות כיוון שהיא משתמשת בכמות מים קטנה יותר לשטיפה לעומת חול, ומצמצמת את הדרישה לכימיקלים.

6. צומח על עצים

סיבי צלולוז הוא החומר המבני העיקרי של דפנות תאי הצמחים. הצלולוז המשמש לסינון בריכות שחייה הוא ציפת עץ מעובדת ומטוהרת ומופיע בעיקר במסנני קרטריג'. הסיבים יוצרים רשת שמסוגלת לסנן עד לדרגה של 2 מיקרון. התומכים בסיבים אלה טוענים שהסיבים נטולי החיכוך יכולים לארוג את עצמם על גבי קרעים קטנים ברכיבי המסנן. הוא מסוגל להגדיל את מחזור הסינון ואינו רגיש לחומצות, בסיסים וממיסים. ניתן להשתמש בו בנפרד או בשילוב עם אמצעי סינון אחרים.

אחד מיתרונותיו העיקריים הוא שמדובר בחומר מתכלה ובלתי רעיל.

בתכנון בריכות השחייה שלנו אנו מתאימים את שיטת הסינון לאופי הבריכה, למיקומה, לאיפיון השימוש בבריכת השחייה (בריכת שחייה פרטית \ ציבורית \ טיפולית וכו') וגם להעדפות המפעיל. לדף חדרי המכונות שלנו לחצו כאן, לפרטים נוספים אודות תכנון בריכות שחייה לחצו כאן.