כשנגשים לתכנון בריכת שחייה על גג אנו נדרשים להתמודד עם מגבלות או אילוצים אשר בדרך כלל אינם מעסיקים אותנו בבריכות שחייה על הקרקע, הפתרונות קיימים אך בהרבה מקרים מייקרים משמעותית את בניית בריכת השחיה. מנינו לפניכם את הנקודות העיקריות:

1.      האם הבניין מסוגל לשאת את משקל בריכת השחייה?
זו הנקודה הראשונה והכי חשובה לבדיקה כאשר מדובר בבניינים קיימים. ניתן לחשב את עומס משקל מי הבריכה על הגג ע"פ הכלל הפשוט – כל סנטימטר מים = 10 ק"ג למ"ר, ומכאן שמשקל המים בבריכה בעומק 1 מ' עומד על כ 1000 ק"ג למ"ר לפני הוספת משקל מבנה בריכת השחייה עצמה. בבניית בריכת שחיה על גג ניתן להסתפק בעומק של 1.20 מ' (1200 ק"ג למ"ר). משקל בריכת שחייה מבטון ללא מים עומד על כ 1500 ק"ג למ"ר לעומת משקל בריכת שחייה מפיברגלס אשר בדרך כלל נע בממוצע סביב ה 50 ק"ג למ"ר.

 

רוב המבנים הקיימים אינם עומדים במשקלים הנ"ל ללא הוספת חיזוקים ותמיכות, במידה ומדובר על בניין חדש בתהליכי בנייה או בניין בתכנון – ניתן להתאימו בקלות יחסית לעומסים הנדרשים.

2.      האם לבנות את בריכת השחייה כחלק מהמבנה הכללי או כיחידה נפרדת?
חשבו על זה כך: במידה ומסיימים את מבנה הבית (כולל ההתאמה לעומסי המשקל של בריכת השחייה), אוטמים את הגג כאילו אין בריכה ורק אז מבצעים את בניית בריכת השחייה, במידה ונוצרת בעיית איטום עתידית בגוף בריכת השחייה – הבריכה נוזלת על הגג האטום – כאילו ירד גשם, ללא השפעה על פנים המבנה. המסקנה ברורה...

3.      איפה למקם את חדר המכונות של בריכת השחיה?
בתכנון מיקום חדר מכונות יש לקחת בחשבון כמה דגשים: 
ניתן למקם את מערכות בריכת השחייה בקומת הבריכה או בכל קומה מתחת לבריכה אולם בוודאי לא במפלס הגבוה ממפלס מי הבריכה.
יש לתכנן בידוד אקוסטי של חדר המכונות למניעת רעשים בחדרי הבית ולשים לב גם לתעלות אוורור משותפות עם חללים נוספים העלולות להעביר רעשים. רצוי לעשות שימוש במשאבות שקטות ככל האפשר או משאבות עם ממירי תדר המקטינים את מהירות עבודתן ומכאן גם את הרעש הנפלט.
במידה וחדר המכונות מותקן מתחת לדק או משטח אחר לצד הבריכה – יש לוודא איטום מוחלט של תקרת חדר המכונות ולמקם את פתח הכניסה רחוק ככל האפשר מקו מי הבריכה.

4.      תקני חברת חשמל
סעיף זה נכון לכל בריכות השחייה אולם ברלוונטיות יתרה למגבלות המקום סביב בריכת שחייה על גג. תקני חברת החשמל אוסרים על התקנת נקודות ו\או צרכני מתח 220-380V בטווח של 2.5 מ' מקו מי הבריכה. יש לזכור זאת בתכנון תאורה היקפית סביב בריכת השחייה, שקעי חשמל ואפילו את ממיקום פתח הכניסה לחדר המכונות.

5.      האם ניתן לשלב כיסוי חשמלי בבריכת שחייה על גג?
שילוב כיסוי חשמלי בבריכת שחייה על גג קצת יותר מורכב מבכל בריכת שחייה אחרת בדרך כלל בשל מגבלות מקום או גישה למנגנון הגלילה של הכיסוי.
כיסוי תריס קשיח - יש לזכור שלהבדיל מכיסוי יריעת PVC סטנדרטי – כיסוי תריס חשוף הרבה יותר לרוחות המאפיינות קומות גבוהות העלולות לגרום נזקים לכיסוי ובמקרים קיצוניים גם להעיפו מהגג. 

6.      איפה כדאי למקם את מערכת החימום של בריכת השחייה?
שיטת חימום מי בריכת שחיה הנפוצה ביותר כיום הינה משאבות החום. משאבת חום היא בעצם מזגן המחמם מים ע"י מחליף חום – רדיאטור פנימי. ככל מזגן גם יעילות משאבת החום נפגעת בתנאים של סרקולציית אויר ירודה או טמפרטורות נמוכות ולכן אין להתקין את משאבת החום מתחת לדק או בחדר סגור, גגות של פנטהאוזים אינם מאופיינים בעודף מקום לכן יש לתכנן מראש את מיקום המערכת.

7.      איך לתכנן את המעקות סביב בריכת שחיה על גג?
ע"פ התקן יש לתכנן את מעקה קומת הגג גבוה ב 110 ס"מ מעל הנקודה הגבוהה ביותר בטווח של 100 ס"מ מהמעקה. כלומר – ברוב המקרים בהם מותקנת בריכת שחיה על גג קיים יש להגביה את מעקות הבטיחות או להרחיק את הבריכה והמשטח הסובב אותה מהמעקה.
גורם נוסף שיש לקחת בחשבון בתכנון בריכת שחיה על גג – פרטיות, למעט מקרים שאתם הגג הגבוה ביותר בשכונה (וגם זה בדרך כלל מצב זמני) סביר להניח שתרצו לתכנן את מבנה ומיקום בריכת השחיה כך שלא תהיו חשופים לכל השכונה. ניתן לעשות זאת ע"י מעקות אטומים \ צמחייה, הצללה או מיקום נכון של הבריכה ביחס לשכנים.

8.      איך כדאי לתכנן את משטחי הריצוף \ דק היקפי –בסיס בריכת שחייה על גג?
תמיד כדאי לזכור שכאשר ממקמים בריכת שחיה על גג – בדרך כלל יבלוט מבנה הבריכה מעל משטח הריצוף הסובב אותה. ישיבה ליד קיר בריכה הגבוה במטר או יותר ממשטח הישיבה אינה מאפשרת הנאה ממראה הבריכה או לחילופין השגחה על ילדים השוחים בה.
מומלץ מאד להקדיש זמן לתכנון המשטח הסובב את הבריכה כשההגיון מחייב את הגבהת המשטח אל פני הבריכה או לפחות עד לכחצי מטר מתחת פני המים. תכנון נכון יאפשר כניסה ויציאה נוחים מהבריכה בנוסף ליתרונות הויזואלים המובנים מאליהם.

אבל אל תתייאשו!
בריכת שחיה על הגג מהווה במקרים רבים פתרון למגבלות מקום בחצר או שמתאימות יותר לאדריכלות הכללית של הבית. בריכות שחייה בפנטהאוזים יוקרתיים מהוות כבר מזמן חלק בלתי נפרד מהמפרט הסטנדרטי. לאורך השנים צברנו ניסיון רב בתכנון וגם בביצוע בריכות שחייה על גגות. לכל המגבלות והבעיות שהצבנו בפניכם יש פתרונות ואת רובם אנו מיישמים בהצלחה פעם אחר פעם.

לצפייה בדוגמאות ביצוע של בריכות שחייה פרטיות על הגג - לחצו כאן
מעוניינים לתכנן בריכת שחייה על הגג? התקשרו אלינו לקביעת פגישת ייעוץ 08-8674247.