סינון בריכות שחייה בעזרת זכוכית ממוחזרת

סינון בריכות שחיה באמצעות מצע זכוכית ממוחזרת הוכנס לשימוש מסחרי בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת ותופס תאוצה כתחליף ישיר לחול הקוורץ המוכר. מצע סינון הזכוכית נולד לא רק מהחיפוש המתמיד בענף אחר שיפורים אלא גם מההיצע הגדל של זכוכית ממוחזרת. מרבית מפעלי מחזור הזכוכית אינם מפרידים את הבקבוקים לפי צבעים ולפיכך כאשר גורסים את הזכוכית מתקבל תמהיל של חלקיקים חומים, ירוקים ושקופים הנקרא "קאלט" (cullet) אשר אינו מתאים לייצור בקבוקים חדשים. הביקוש המוגבל לשברי הקאלט הופך אותם לחלופה המושלמת לחול קווארץ בענף בריכות השחיה.

עיקרון הפעולה של מסנן חול קוורץ:

כאשר מי הבריכה מוזרמים דרך המסנן - בדרך כלל מכל פיברגלס המלא בשכבות חול, חלקיקי לכלוך מוצקים נלכדים בשכבות החול. ככל שגדלה כמות הלכלוך שנלכד בשכבות החול, כושר הסינון של המסנן עולה והוא מסוגל לסנן חלקיקים קטנים והולכים, עד לשלב שהמסנן נסתם וכמות המים העוברת דרך שכבות החול יורדת מתחת המינימום הנדרש. על מנת שהמסנן יהיה יעיל, נדרש גודל אחיד של גרגרי חול, בדרך כלל בין 0.4 ל-0.8 מילימטר, היוצר שכבת סינון כה הדוקה המסוגלת לסנן חלקיקים שגודלם 20 מיקרון בלבד.

חסרונות סינון בחול קוורץ:

בתנאים מסויימים חול קוורץ עלול להתגבש בגושים, עלולות להיווצר במצע הסינון תעלות שדרכן המים חומקים ללא סינון. בשימוש במתקני סינון גדולים כגון בריכות שחיה ציבוריות או פארקי מים, הוא דורש שטיפה תכופה – כמה פעמים בשבוע בבריכות בעלות נפח גדול. הסינון מתבצע ב-10 הס"מ העליונים, שבהם מצטבר הלכלוך. את מצע סינון החול מומלץ להחליף מדי חמש עד שמונה שנים כיוון שהגרגירים נוטים להתפרק או להתעגל ולאבד את כושר הסינון עם הזמן.

עיקרון הפעולה של מסנן מצע זכוכית:

לשברי הזכוכית מטען חשמלי שלילי קל שמושך חלקיקים קטנים הנדבקים אל אמצעי הסינון כמו גרביים עם חשמל סטטי שנדבקות לסוודר. מטען חלש זה משחרר את החלקיקים בעת שטיפת המסנן ומגביר את יעילות המסנן.
להבדיל מסינון חול בו מתבצעת פעול הסינון רק ב 20 ס"מ העליונים של המסנן - הסינון במצע הזכוכית מתבצע בכל עומק שכבות מצעי הסינון, דבר המשפר משמעותית את היכולת ללכוד חלקיקי לכלוך עד לחלקיקים בגודל 9 מיקרון כאשר מותגים מסוימים טוענים שהם מסוגלים לסנן אפילו 3 מיקרון.
סינון ברמה הזו, הדומה באיכותו לרמת הסינון במסנני אדמה דיאטומית מושג ללא חומרים מייצרי כלוראמינים וטיפולי שוק (מכות כלור), וזאת אחת הסיבות שמשתמשים בזכוכית בעיקר בבריכות שחייה מקורות שבהן איכות האוויר היא בעלת חשיבות עליונה.
שטיפת המסנן – נדרשת רק כל כמה שבועות לעומת פעם בשבוע בסינון חול. התוצאה – חיסכון משמעותי בצריכת המים של הבריכה. מצע הזכוכית אמור להחזיק מעמד 10 שנים ומעלה – השימוש בשברי בקבוקים אשר קשיותם גדולה מזכוכית רגילה מייצרת מצע סינון עמיד בשבירה \ סדיקה \ בלאי בעת שטיפה. גרגירי הזכוכית הגרוסה נשארים חדים לאורך זמן – עובדה המאפשרת להם ללכוד חלקיקי לכלוך ביעילות רבה יותר והם אינם מהווים מצע להתפתחות בקטריות כפי שקורה בגרגירי חול.
במקרים רבים טכנאים מגלים שלאחר כמה שנים נדרש בסך הכל לנקות את מצע הזכוכית בכלור או בחומצה ולהוסיף שכבה חדשה.

חסרונות סינון במצע זכוכית:

החיסרון היחידי של סינון בעזרת מצעי זכוכית ממוחזרת הינו, נכון לכתיבת שורות אלו, העלות הגבוהה יחסית של מצעי הזכוכית הכפולה מעלות מצעי חול קווארץ.

תאימות

מצעי סינון מזכוכית ממוחזרת תואמים את רוב שיטות חיטוי בריכות השחיה הקיימות בשוק – כלור, ברום, אוזון, מלח, יוניזציה, חמצן פעיל. כמו כן גם אמצעים אלטרנטיביים כגון ביאגונייד או מינרלים למינהם.

מחקר

במחקר שדה שהתבצע בארה"ב, החליפו החוקרים כ-1,000 ק"ג חול משלושה מסנני חול בזכוכית ממוחזרת וניתחו את התוצאות במשך כתשעה חודשים.
התוצאות שהתקבלו:

  • צריכת מים נמוכה: האורך הממוצע של שטיפת המסנן (בדקות) היה 2:34 בהשוואה ל-3:21 עבור חול. פירוש הדבר 23 אחוז פחות מים. ניתן לשייך את הביצועים המשופרים לצפיפות הנמוכה יותר של הזכוכית, שיש לה כ-20 אחוז פחות נפח לפי משקל לעומת החול. החומר הקל יותר צף בקלות רבה יותר, מציין המחקר, ומאפשר לו להפוך לנוזל במהירות רבה יותר, תוך צמצום משך השטיפה.
  • מים צלולים יותר: המחקר הראה ירידה של 25 אחוז ברמת העכירות (ביחידות NTU).היתרון הברור כאן הוא שהמים נקיים יותר, אולם, ניתן גם להתייחס לחסכון באנרגיה כיוון שניתן להפעיל את מערכות הסינון למשך זמן קצר יותר.
  • כמות מצע נדרשת – כ 20% פחות מצע זכוכית לעומת חול (לפי משקל) לצורך הסינון.

בפרויקטים שלנו, מצע הסינון מזכוכית משולב במערכות טיהור המים כבר בשלב תכנון בריכות השחייה.